اسپرد طلا چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

اسپرد طلا یکی دیگر از اصطلاحات بازار طلا می‌باشد که هر تریدر و یا سرمایه گذار در این بازار باید آشنایی کامل با این اصطلاح بازار داشته باشد. دلیل بیشتر مشکلاتی که در معامله طلا انجام می‌شود، ندانستن مفهموم و کاربرد اسپرد طلا است. اسپرد طلا به اختلاف قیمت بین قیمت خرید (Bid) و قیمت فروش (Ask) طلا در بازارهای مالی اطلاق می‌شود.

این اختلاف قیمت نشان‌دهنده هزینه‌ای است که معامله‌گر برای انجام معامله پرداخت می‌کند و می‌تواند به عنوان یک شاخص از سطح رقابت، تقاضا و عرضه، و هزینه‌های معاملات در بازار استفاده شود. لازم به ذکر است که مفهوم اسپرد طلا به سادگی این جمله نیست اما بعد از آشنایی کامل با مفهوم اسپرد، نحوه محاسبه آن بسیار راحت و ساده خواهد بود.

اسپرد طلا

ابتدا بسیار مهم است که با مفهوم قیمت خرید (ask) و قیمت فروش (bid) در بازار طلا آشنا شوید:

مفهموم قیمت خرید (اسک): قیمت اسک به معنای قیمتی است که خریدار حاظر است بابت طلا بپردازد.

مفهوم قیمت فروش (بید): قیمت بید به معنای قیمتی است که فروشنده حاظر است طلای خود را معامله کند.

همیشه قیمت اسک بیشتر از قیمت بید است، به اختلاف قیمت اسک و بید اسپرد گفته می‌شود.

مفهوم بید و اسک

محاسبه اسپرد طلا

برای محاسبه اسپرد طلا، قیمت خرید را از قیمت فروش کم می‌کنیم. عدد به دست آمده مابه التفاوت قیمت خرید و قیمت فروش طلا می‌باشد که آن را اسپرد نام گذاری کرده‌اند.

نکته مهم: اسپرد می‌تواند بر اساس شرایط بازار متغیر باشد و در زمان‌هایی که بازار دارای نوسانات بیشتری است، اسپرد نیز می‌تواند افزایش یابد.

انواع اسپرد طلا

اسپرد طلا انواع مختلفی دارد: ثابت، متغیر و صفر. هر یک بسته به نوع معاملات انجام شده، کاربردی است. در ادامه هر گکدام را به طور جداگانه برایتان توضیح داده ایم:

  • اسپرد ثابت: این نوع اسپرد، مقداری ثابت دارد و تغییر نمی‌کند. اسپرد ثابت، تحلیل بازار را ساده‌تر می‌کند ولی به ندرت در معاملات طلا یافت می‌شود زیرا حجم معامله طلا زیاد و نوسانی است.
  • اسپرد متغیر: اسپرد متغیر رایج ترین نوع اسپرد طلا است که سود های بزرگی را به دنبال دارد؛ ولی تحلیل بازار کمی سخت خواهد شد.
  • اسپرد صفر: در شرایطی خاص، برخی بروکرها ممکن است اسپرد را به صفر برسانند که در این حالت، قیمت خرید و فروش یکسان است.

در تصویر زیر اسپرد ثابت و متغیر را کنار هم قرار داده ایم تا به راحتی بتوانید تفاوت این دو متوجه شوید.

اسپرد ثابت و متغیر

اسپرد طلا چقدر است؟

این سوال جواب عدد مشخصی ندارد و بسته به عوامل مختلف میزان اسپرد می‌تواند متفاوت باشد. از آنجایی که قیمت طلا با توجه به اخبار، رویداد های سیاسی و ... تغییر می‌کند، میزان اسپرد نیز در زمان های مختلف متغیر است.

اهمیت اسپرد در معاملات طلا

اسپرد در معاملات طلا اهمیت زیادی دارد زیرا تأثیر مستقیم بر سود و زیان معامله‌گران دارد. هر چه اسپرد کمتر باشد، هزینه معامله پایین‌تر و احتمال سودآوری بیشتر است. بنابراین، درک صحیح از مفهوم اسپرد و نحوه محاسبه آن برای معامله‌گران طلا حیاتی است.

نکات کلیدی در ارتباط با اسپرد طلا

  • اسپرد، هزینه‌ای است که معامله‌گر برای انجام معامله پرداخت می‌کند.
  • اسپرد می‌تواند ثابت، متغیر یا صفر باشد.
  • اسپرد تأثیر مستقیم بر سود و زیان معامله‌گران دارد.

برای معامله‌گران، انتخاب بروکری که اسپردهای مناسبی ارائه می‌دهد و درک درستی از نحوه عملکرد اسپرد دارند، می‌تواند به کاهش هزینه‌های معاملاتی و افزایش سودآوری کمک کند.

 

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید