روند متفاوت دلار و سکه

در هفته‌ای که گذشت، بازار ارز با نوساناتی روبرو شد. در پی انتشار خبرهای سیاسی که تأثیر منفی بر برنامه هسته‌ای ایران داشت، قیمت دلار آزاد در مرز پایینی کانال ۵۸ هزار تومانی به ثبات رسید. با این حال، در روز گذشته، این ارز در محدوده بالایی کانال ۵۹ هزار تومانی معامله شد. کاهش قیمت طلای جهانی نیز در مقابل افزایش نرخ دلار، به کاهش قیمت سکه منجر شد. دلار آزاد در بازار تهران در محدوده ۵۸,۵۰۰ تا ۵۹,۵۰۰ تومان نوسان داشته است.

روند متفاوت دلار و سکه

از اواخر اردیبهشت ماه، نرخ دلار زیر سطح ۶۰ هزار تومانی معامله می‌شود، که این امر باعث شده برخی کارشناسان از آغاز دوره‌ای جدید از ثبات بازار ارز سخن بگویند. در هفته‌های اخیر، دامنه نوسان نرخ ارز‌های مهم کاهش یافته است. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی با تعدیل نرخ‌های ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومانی، قیمت‌های فعلی ارز‌ها همچنان نسبت به ابتدای سال کمتر است. نرخ دلار آزاد در پایان سال گذشته در کانال ۶۰ هزار تومانی بود، و میانگین قیمت دلار آزاد در بازار خرداد ماه تا پایان روز گذشته حدود ۵۸,۳۴۰ تومان بوده است. این نشان می‌دهد که قیمت دلار در بازار خرداد ماه نسبت به پایان اسفند ماه حدود ۳ درصد کاهش یافته است. در ماه فروردین، نرخ دلار به کانال‌های ۶۸ و ۶۹ هزار تومانی رسیده بود.

برخی تحلیلگران معتقدند که تلاش‌های بانک مرکزی برای حمایت از ریال، نقش مهمی در ثبات قیمت‌های اخیر داشته است. دیگر فعالان بازار نیز کاهش ریسک‌های سیاسی را عاملی مهم در این زمینه می‌دانند. همچنین، تجربیات گذشته نشان می‌دهد که نوسانات نرخ ارز در هفته‌های منتهی به انتخابات محدود می‌شود. بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار در کوتاه‌مدت نوسان چشمگیری را تجربه نخواهد کرد و با تعدیل یک تا دو کانال، در نزدیکی نرخ‌های ابتدای سال معامله خواهد شد.

در روز شنبه ۱۹ خرداد، نرخ دلار آزاد در بازار تهران افزایشی بود و هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در پایان هفته گذشته در نیمه دوم کانال ۵۸ هزار تومانی معامله می‌شد، در بازار روز گذشته با حدود ۵۰۰ تومان افزایش به قیمت ۵۹,۲۰۰ تومان فروخته شد. در حالی که سکه با افزایش نرخ دلار همراه نشد و قیمت طلای جهانی به دلیل آمار اقتصادی جدید منتشر شده از کشورهای غربی کاهش یافت. در نتیجه، قیمت قطعات مختلف سکه طلا نیز کاهش یافت و هر یک از قطعات ربع، نیم و تمام بهار سکه طلا در روز گذشته با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی به ترتیب به قیمت‌های ۱۵ میلیون تومان، ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شدند.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید