در هنگام خرید سکه به چه نکاتی توجه کنیم؟

معمولا خرید سکه طلا، برای پس انداز کردن، سرمایه گذاری و یا هدیه دادن انجام می‌شود. به هر دلیلی که سکه می‌خرید، برخی نکات در هنگام خرید سکه وجود دارد که باید آن ها را بدانید و با اطمینان از اینکه سکه شما بانکی است، خرید خود را انجام دهید. اگر قصد خرید سکه را دارید اما نمی‌دانید که از کجا باید آن را بخرید که مطمئن باشد، تا انتا با ما همراه باشید.

نکات مهم در هنگام خرید سکه

نکات مهم در هنگام خرید سکه

برای داشتن اطمینان از اینکه سکه درستی را انتخاب کرده اید، لازم است که با ویژگی های انواع سکه آشنا شوید. از مهم ترین ویژگی های سکه ها می‌توان به عیار، وزن و کاربرد آن اشره نمود که در ادامه هر کدام را به طور جداگانه توضیح داده ایم:

وزن

اولین و مهم ترین ویژگی سکه، وزن آن است. زیرا اصلی ترین عامل تعیین کننده قیمت، وزن سکه می‌باشد. وزن سکه های طلا در ایران از 50 سوت تا بیش از 8 گرم است.

عیار

دومین ویژگی که تاثیر به سزایی در تعیین قیمت سکه دارد، عیار آن است. عیار واحد اندازه گیری میزان خلوص آلیاژهای طلا است. واحد کامل عیار را از 24 حساب می‌کنند. عیار بالا رابطه مستقیم با قیمت آن دارد؛ به این معنا که هرچه عیار طلا بالاتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. اکثر طلا ها در ایران با عیار 18 ساخته می‌شوند؛ ولی در ضرب سکه از طلا های با عیار بیش از 18، استفاده شده است.

کاربرد سکه

در هنگام خرید سکه، بسیار مهم است که به کاربرد آن توجه کنید. بعضی از سکه ها در بازار ایران دیگر خرید و فروش نمی‌شوند و مناسب برای کلکسیون دار ها است و برای سرمایه گذار ها اصلا مناسب نمی‌باشد. خرید برخی از سکه ها در بازار سود بیشتری به افراد می‌دهد، این سکه برای سرمایه گذاران مناسب است. از همین رو برای خرید سکه باید به کاربرد آن توجه کنید.

نکات امنیتی در هنگام خرید سکه

تنها افراد با تجربه در صنف سکه فروشی می‌توانند اصالت یک سکه را تشخیص دهند. علاوه بر تجربه برخی نکات وجود دارد که می‌تواند در تشخیص اصالت سکه به شما کمک کند که در ادامه به آن ها پرداخته ایم:

ظاهر سکه

موارد ظاهری وجود دارد که در هنگام خرید سکه باید به آن ها توجه کنید زیرا می‌توانند اصالت سکه را تایید کنند.

  1. رنگ یک سکه بانکی طلایی است. اگر رنگ سکه زیادی زرد و یا به رنگ سبز و سفید تمایل داشت، بدانید که آن سکه بانکی نیست.
  2. سکه های بانکی وزن های معینی دارند. یکی از راه های تشخیص سکه بانکی وزن آن است، پس در هنگام خرید حتما سکه را وزن کنید.
  3. تصاویر روی سکه و کنگره های دور آن، باید کاملا منظم باشد. اگر اینگونه نبود، از خرید آن سکه خودداری کنید.
  4. در هنگام خرید مطمئن شوید که وکیوم سکه کاملا سالم و دارای مشخصات کامل سکه فروشی باشد.

از سکه فروشی های معتبر سکه خریداری کنید

برای خرید سکه حتما به سکه فروشی های معتبر و دارای جواز اتحادیه طلا و جواهر، مراجعه کنید. توجه کنید که حتما از سکه فروش ها خرید کنید زیرا آن ها متخصص تشخیص اصالت سکه هستند و طلا فروش ها و صرافی ها به درستی نمی‌توانند اصالت سکه را تشخیص دهند.

قبل از خرید به صورت آنلاین قیمت های برخی سایت ها و سایت اتحادیه طلا و جواهر را بررسی کنید تا قیمت حدودی در دستتان بیاید و از کلاهبرداری های احتمالی که ممکن است رخ دهد، جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است که وجود وکیوم اصالت سکه را تضمین نمی‌کند، اما در صورت اصل نبودن فروشنده موظف است سکه وکیوم شده خود را پس بگیرد و یا خریداری کند.

نتیجه گیری

برای خرید و فروش سکه بسیار مهم است که موارد بالا اعم از وزن، عیار و کاربرد سکه، را در نظر داشته باشید. اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید در انتها مقاله سوال خود را از ما بپرسید و یا نظر و تجربه خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول راهنمای خرید سکه

از کجا سکه بخرم که مطمئن باشه؟

حتما از سکه فروشی های دارای جواز اتحادیه سکه بخرید و مطمئن شوید بر روی وکیوم، مشخصات واحد فروش درج شده باشد.

هر سکه ای که وکیوم داره بانکی هست؟

خیر وکیوم تضمینی برای اصالت سکه نیست. ولی در صورت بانکی نبودن سکه، فروشنده ملزم به خرید سکه وکیوم شده خود است.

نویسنده: عاطفه لطفی

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید