سکه بخریم یا دلار؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

دلار بخر یا سکه؟ با توجه به وضعیت اقتصادی نا امنی که امروزه پیش آمده، نحوه حفظ سرمایه اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این حین افراد و به خصوص سرمایه گذاران به دنبال این هستند که دارایی خود را تبدیل به سرمایه ای بکنند که بتواند ارزش خود را حفظ کند. دلار و سکه، دو دارایی قابل اعتماد محبوب برای سرمایه گذاری هستند.

دلار بخرم یا سکه

برای سرمایه گذاری دلار بخرم یا سکه؟

برای انتخاب یکی از دو دارایی با ارزش سکه و دلار ابتدا باید هردو را به طور کامل بشناسیم و مزایا و معایب آن را به طور جداگانه با هم بررسی کنیم و با توجه به شرایط و میزان سرمایه ای که داریم، برای حفظ ارزش پولمان یکی ار دو دارایی سکه و دلار را خریداری کنیم. لازم به ذکر است که سرمایه گذاری در هر دو دارای ریسک زیادی است. برای کاهش ریسک سرمایه گذاری و کسب سود بیشتر باید اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید.

ما در ادامه مزایا و معایب سکه و دلار را باهم مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم برای سرمایه گذاری چه مقدار سرمایه مورد نیاز است.

مزایا سرمایه گذاری در سکه

سکه طلا هیراد

برای سرمایه گذاری در سکه ابتدا نیاز است که مزایای تبدیل دارایی به سکه را بدانید و ریسک های سرمایه گذاری در آن را بسنجید. در ادامه مزایا تبدیل سرمایه به سکه را برایتان آورده ایم:

  • ثبات قیمت
  • امکان سرمایه گذاری با هر مقدار سرمایه
  • نقدینگی بالا
  • احتمال تقلب پایین و نزدیک به صفر

ثبات قیمت

سکه طلا می‌تواند در برابر نوسانات اقتصادی مانند تورم و رکود ارزش خود را حفظ کند. به همین دلیل از آن به عنوان دارایی با ثبات یاد می‌شود. حتی اگر در کوتاه مدت قیمت سکه طلا نزولی شود، دوباره در بلند مدت سکه به قیمت اصلی خود باز می‌گردد و ارزش خود را حفظ می‌کند. به همین خاطر خرید سکه یکی از بهترین گزینه ها برای حفظ ارزش پولتان در برابر نوسانات بازار است.

امکان سرمایه گذاری با هر مقدار سرمایه

سکه طلا در انواع و وزن های مختلفی ساخته می‌شود و از همین رو شما می‌توانید با هر مقدار پس اندازی که دارید وارد بازار مالی شوید و با سرمایه گذاری ارزش پول خود را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: انواع سکه طلا

نقدینگی بالا

لازم به ذکر است که سکه به دلیل ارزش ذاتی که دارند، قدرت نقدشوندگی بالایی دارد. این بدان معناست که شما هر زمان که نیاز به پول داشتید می‌توانید سرمایه خود را بفروشید و سکه هایتان را به پول نقد تبدیل کنید.

احتمال تقلب پایین و نزدیک به صفر

احتمال تقلبی بودن سکه طلا خیلی کمتر از تقلبی بودن دلار است. زیرا سکه تقلبی را به راحتی می‌توان تشخیص داد و از ضرر های کلان جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:‌ فرمول و نحوه محاسبه قیمت سکه

معایب سرمایه گذاری در سکه

خرید سکه از صرافی هیراد

همانطور که سرمایه گذاری در سکه دارای مزایای زیادی است، دارای معایبی نیز می‌باشد که قبل از اقدام به هر کاری باید آن ها را در نظر بگیرید و با آن ها آشنا شوید. از معایب سرمایه گذاری در سکه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حباب سکه
  • عدم درآمد زایی ثابت
  • نگداری ریسکی
  • دارای نوسان قیمت

حباب سکه

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید سکه باید به آن توجه زیادی داشته باشید، حباب سکه است. در بازار ایران قیمت سکه معمولا دارای حباب است. حباب سکه به اختلاف قیمت ارزش خود سکه با مبلغی که در بازار خرید و فروش می‌شود گفته می‌شود.

آن دسته از افرادی که سکه طلا را در زمان حباب قیمتی خریداری می‌کنند، ممکن است سکه ها سود چندانی به همراه نداشته باشند و یا حتی ضرر کنند. دلیل این ضرر برگشت قیمت سکه از حباب به ارزش واقعی خود است.

عدم درآمد زایی ثابت

با گذشت زمان سکه می‌تواند ارزش خود را حفظ کند و یا افزایش دهد ولی در کوتاه مدت نمی‌تواند منبع درآمدزایی ثابتی باشد.

نگهداری ریسکی

بزرگ ترین ریسک سرمایه گذاری در سکه، نحوه نگهداری آن است. از آنجایی که سکه دارای ارزش بالایی هستند، خطر سرقت آن بسیار بالا می‌باشد. از همین رو اگر قصد دارید آن ها ار در خانه نگهداری کنید، به خوبی باید از آن ها نگه داری  کنید و به کسی نگویید که تعداد زیادی سکه در خانه خود دارید.

نوسان قیمت

نرخ تورم، نرخ ارز و همچنین شرایط اقتصادی جهانی، همه تاثیر زیادی بر روی قیمت سکه دارند و همین موضوع می‌تواند نوسانات زیادی را در کوتاه مدت در سکه ها ایجاد کند.

مزایای سرمایه گذاری در دلار

سرمایه گذاری در دلار

افزایش قیمت دلار در سال های اخیر، باعث شده تا سرمایه گذاران زیادی به سمت بازار ارز جذب شوند. در ادامه مزایای سرمایه گذاری در این ارز را برایتان آورده‌ایم.

  • در دسترس بودن
  • قابلیت نقدشوندگی بالا
  • دارای پشتوانه

در دسترس بودن

منظور از در دسترس بودن این است که هر زمان که بخواهید می‌توانید دلار بخرید و یا بفروشید.

قابلیت نقدشوندگی بالا

از آنجایی که دلار محبوبیت زیادی در بازار مالی دارد می‌توان به راحتی و خیلی سریع آن را نقد نمود و از این بابت هیچ مشکلی نخواهید داشت.

دارای پشتوانه

ارزش دلار به دلیل پشتوانه قوی که دارد هیچگاه پایین نمی‌آید و یا احتمال آن بسیار کم است. زیرا دولت آمریکا که پستوانه این ارز می‌باشد، یکی از بزرگ ترین اقتصاد های جهان است.

معایب سرمایه گذاری در دلار

سرمایه گذاری در دلار نیز مانند دیگر بازار های مالی به علاوه مزایای زیادی که دارد، دارای معایبی نیز می‌باشد. از معایب سرمایه گذاری در دلار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تاثیر پذیر از عوامل جهانی
  • محدودیت خرید
  • احتمال تقلب بالا

تاثیر پذیر از عوامل جهانی

به دلیل ارز جهانی بودن دلار، عوامل سیاسی و اقتصادی در سرتاسر دنیا می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت آن بگذارد و باعث نوسانات شدید دلاری شود.

محدودیت خرید

لازم به ذکر است که سقف خرید دلار از صرافی های مجاز 2000 دلار در سال می‌باشد. به همین دلیل این محدودیت می‌تواند تاثیر زیادی بر سرمایه گذاری شما داشته باشد.

احتمال تقلب بالا

به دلیل عدم شفافیت بازار ارز، احتمال تقلب بسیار بالا است و با این که دولت در تلاش می‌باشد که با انجام اقداماتی از تقلب جلوگیری کند. اما باز هم احتمال تقلب در این بازار بسیار بالا می‌باشد.

سود سرمایه گذاری در کدام یک بیشتر است؟ دلار یا سکه؟

برای سرمایه گذاری بلند مدت، سود سرمایه گذاری سکه بیشتر از دلار است. دلیل آن ویژگی های ذاتی طلا می‌باشد که از آن به عنوان یک دارایی با ارزش یاد می‌شود.

نتیجه گیری

به طور کلی سرمایه گذاری در سکه طلا به مراتب می‌تواند سود آور تر از سرمایه گذاری در دلار باشد. همچنین سرمایه گذاری در سکه با ریسک خیلی پایینی نسبت به دلار همراه است.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید