سکه بهتر است یا طلای آب شده؟!

سکه بهتر است یا طلای آب شده؟ اگر قصد سرمایه گذاری بر روی دارایی طلا را دارید، احتمالا بین اشکال مختلف طلا نمیدانید که کدام را انتخاب کنید. ما در این مقاله قصد داریم سکه و طلای آب شده را با هم مقایسه، مزایا و معایب هر یک را به طور جداگانه بررسی کنیم.

تفاوت سکه و طلای آبشده

سکه یا طلای آبشده

با توجه به تفاوت‌هایی که بین سکه و طلا آب شده وجود دارد، انتخاب بین آن‌ها بسته به نیاز شما است. در ادامه، به برخی از این تفاوت‌ها در سرمایه گذاری می‌پردازیم:

  1. امکان تقلب:
    • سکه‌ها معمولاً در بسته‌بندی‌های دارای هولوگرام عرضه می‌شوند و تحت نظارت مستقیم دولت قرار دارند. این مسئله امکان تقلب در سکه‌ها را کمتر می‌کند.
    • اما طلا آب شده ریسک خرید طلای تقلبی بیشتری دارد.
  2. اجرت و مالیات:
    • برای سکه‌ها هیچ گونه اجرت یا حق الزحمه در نظر گرفته نمی‌شود زیرا سکه توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود.
    • معمولا در سایت های دیگر نوشته اند که طلا آب شده هیچگونه اجرتی ندارد و مالیات نیز به آن تعلق نخواهد گرفت! اشتباه است، در هنگام خرید طلای آبشده از شما اجرت دریافت می‌شود اما این اجرت از طلای مصرفی بسیار کمتر است.

هم برای خرید سکه و هم برای خرید طلای آبشده از خریدار هیچگونه مالیاتی دریافت نمی‌شود و در اصل مالیات را خود مغازه دار پرداخت خواهد کرد.

  1. محدودیت خرید:

هیچ گونه محدودیتی برای خرید سکه و طلای آب شده وجود ندارد و هر فرد به هر میزان که بخواهد میتواند سکه و یا طلای آب شده خریداری کند. شما می‌توانید از سکه هیراد هر مقدار که نیاز دارید، سکه طلا بخرید.

با توجه به موارد فوق، اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا هستید، سکه طلا بهتر است؛ زیرا امکان سود در این بازار بیشتر از بازار طلای آب شده است. در ادامه بایک مثال این موضوع را برایتان بیان کرده ایم.

سود دهی سکه بیشتر است یا طلای آبشده؟

با یک مثال این موضوع را بیان می‌کنیم تا درکش برای شما راحت تر باشد.

فرض کنید شما در اسفند ،1402 2 میلیارد تومان سرمایه داشتید و سکه امامی را در قیمت 36.500 میلیون تومان خریداری کردید که می‌شود 55 سکه تمام. حالا در سال جدید قصد فروش سکه هایتان را دارید. در فروردین 1403 سکه به قیمت 46.500 میلیون تومان رسید و سرمایه شما حالا شده 2.557.500 هزار تومان. یعنی سود دریافتی شما از سرمایه گذاری یک ماهه 557.500 هزار تومان است.

حالا فرض کنید شما دو میلیارد پول خود را در طلای آبشده سرمایه گذاری کردید. هر مثقال طلای آبشده در اسفند ،1402 14 میلیون تومان بوده و میزان طلای دریافتی شما 618.820 گرم است. اکنون فروردین 1403 شما هر مثقال طلای آبشده خود را به قیمت 16.900 هزار تومان می‌فروشید. حالا سرمایه شما 2.414 میلیون تومان است یعنی سود شما از این سرمایه گذاری 414 میلیون تومان شد. 

مابه التفاوت سود سکه و طلای آبشده می‌شود 143.500 هزار تومان. یعنی اگر شما در سکه سرمایه گذاری می‌کردید، 143.500 هزار تومان بیشتر سود می‌کردید.

برای سرمایه گذاری سکه بهتر است یا طلای آب شده؟

برای سرمایه گذاری سکه بهتر است یا طلای آب شده؟

سرمایه‌گذاری در سکه و طلای آب شده دو انتخاب معمول برای افراد است. هر کدام از این گزینه‌ها مزایا و معایب خود را دارند. بیایید به طور مختصر به مقایسه‌ی سرمایه‌گذاری در طلا و سکه بپردازیم:

  1. سرمایه‌گذاری در سکه:
    • سکه به‌عنوان یک دارایی برای سرمایه‌گذاری بسیار محبوب است. باید در هنگام خرید به نوع سکه، عیار و شرایط بازار نیز توجه کنید.
    • سکه سود بیشتری نسبت به طلا دارد.
    • نقدشوندگی سکه از طلای آب شده بهتر است.
  2. سرمایه‌گذاری در طلای آبشده:
    • نقدشوندگی طلای آب شده در مقایسه با سکه بسیار پایین است و خیلی سخت خرید و فروش می‌شود.
    • برای خرید طلای آبشده باید هزینه اجرت را نیز بپردازید.
    • قیمت طلای آبشده به ارزش ذاتی آن خیلی نزدیک است و به همین دلیل سود دهی آن خیلی کمتر از سکه می‌باشد.

در نهایت، انتخاب بین سکه و طلای آبشده بستگی به شرایط شخصی، دانش و تجربه شما دارد. پیش از هر سرمایه‌گذاری، به دقت تحقیق کنید و با مشاوران مالی مشورت کنید.

 تفاوت طلای آب شده و سکه در سرمایه گذاری

خرید سکه هیراد

  1. سکه:
    • برای خرید سکه شما هیچگونه مالیات و اجرتی پرداخت نخواهید کرد.
    • از آنجایی که سکه های توسط بانک مرکزی ضرب و عرضه می‌شوند، بسیار معتبر تر از طلای آبشده است و به دلیل بسته‌بندی‌های هولوگرام دار و مورد تایید بودن سکه فروشان احتمال تقلب در آنها بسیار پایین است.
    • اگر بازار داخلی ایران برای شما مهم است، سکه می‌تواند گزینه مناسب تری برای شما باشد.
    • قیمت سکه به تصمیمات دولت، بازار عرضه و تقاضا و همچنین دلار و انس وابسته است از همین رو سودهی بیشتری نسبت به طلای آب شده دارد.
    • نقدشوندگی بسیار بالایی دارد، به این معنا که در هر زمان که بخواهید می‌توانید سکه هایتان را به پول نقد تبدیل کنید.
  2. طلای آب شده:
    • طلای آب شده معاف از مالیات است و مالیات را مغازه دار می‌پردازد.
    • بسیاری می‌گویند که طلای آبشده هیچ اجرتی ندارد که اشتباه است. طلای آبشده اجرت دارد اما در مقایسه با طلای مصرفی دارای اجرت خیلی پایینی می‌باشد.
    • نقدشوندگی طلای آبشده در مقایسه با سکه بسیار پایین است.
    • برخلاف سکه‌ها، طلای آب شده حباب سکه ندارد و سرمایه گذاری در آن با ریسک خیلی کمی همراه است. اما از طرفی سود دهی خیلی کمی در مقایسه با سکه دارد.
    • می‌توان طلای آب شده را به انواع زیورآلات تبدیل کرد که برای آن اجرت قابل توجهی در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به این تفاوت‌ها، اگر معتبرتر بودن و سودهی بالا برایتان مهم است و قصد سرمایه گذاری بلند مدت را دارید، سکه گزینه‌ای مناسبی برای شما می‌باشد. اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری با ریسک کم و سود پایین هستید، طلای آب شده گزینه بهتری است.

مزایای خرید سکه برای سرمایه گذاری

سکه طلا

مزایای خرید سکه برای سرمایه گذاری نسبت به طلای آبشده بیشتر است که می‌تواند جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. در ادامه، به برخی از این مزایا اشاره می‌کنم:

  1. نقدشوندگی بالا:‌ سکه‌ها هیچ‌گاه روی دست شما باد نمی‌کنند. بازار سکه در ایران به میزان رشد قابل توجهی رسیده است، به‌طوری که می‌توان حجم بالایی از سکه را در لحظه خرید و فروش کرد. این به شما امکان می‌دهد که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلند مدت سکه‌ها را نقد کنید.
  2. بدون اجرت: خرید سکه نیازی به پرداخت اجرت ندارد. در مقابل، خرید طلای آبشده داری هزینه اجرت می‌باشد.
  3. امنیت بیشتر: بانک مرکزی سکه ها را ضرب و به بازار عرضه می‌کند، از همین رو احتمال تقلب در آن ها خیلی کم تر از طلای آبشده است.
  4. سکه طلا در مقابل تورم از سرمایه شما محافظت می‌کند.

به طور کلی، سکه به دلیل نقدشوندگی، بازدهی، و کم‌هزینه‌تر بودن، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. البته، قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری، به شرایط خودتان و میزان ریسک‌پذیری‌تان توجه کنید.

مزایای خرید طلای آب شده برای سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری در طلای آب شده یک راهکار ایده‌آل برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه و مقابله با تورم است. این نوع طلا از ذوب کردن شمش طلا، طلاهای دست دوم یا کهنه به دست می‌آید. مزایای سرمایه‌گذاری در طلای آب شده عبارت‌اند از:

  1. ارزش ثابت و صعودی: قیمت طلای آب شده به ارزش ذاتی آن نزدیک تر می‌باشد از همین رو ریسک سرمایه گذاری در آن کم است.
  2. طلای آب‌شده در مقابل تورم مقاومت بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: سکه یا طلای دست دوم؟

معایب خرید سکه و طلای آبشده برای سرمایه گذاری

تنها عیب خرید سکه و طلای آإشده برای سرمایه گذاری، خطر سرقت یا مفقودی است که برای جلوگیری از این اتفاق باید از سکه و یا طلای خود را درون یک گاوصندوق در یک مکان امن نگه داری کنید.

نتیجه گیری

به هر حال، انتخاب بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بستگی به شرایط شما دارد. برای تصمیم‌گیری مناسب، مطالب مرتبط را با دقت مطالعه کنید.

 

 

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید