جواز سکه فروشی و طلا فروشی

برای دریافت جواز سکه فروشی و طلافروشی، ابتدا باید در پورتال ملی مجوزهای کشور ثبت‌نام کرده و سپس درخواست خود را در وب‌سایت ایرانیان اصناف ثبت کنید. پس از آن، با نصب تجهیزات امنیتی مورد نیاز مانند گاو صندوق، دوربین‌های مداربسته و سیستم هشدار، برای تأیید اداره اماکن اقدام نمایید. همچنین، نصب پلاک آبی شهرداری بر روی درب ورودی فروشگاه نیز ضروری است.

جواز سکه فروشی و طلا فروشی

کسب‌وکار سکه فروشی و طلافروشی، درآمد و سود قابل ملاحظه‌ای که ارائه می‌دهد، همیشه به عنوان یک شغل مطمئن شناخته شده و بسیاری از افراد با سرمایه‌گذاری مناسب به دنبال راه‌اندازی آن هستند. برای افتتاح چنین مغازه‌ای، نیاز به دریافت مجوز از اتحادیه صنفی مرتبط است. با توجه به خصوصیات منحصر به فرد و ریسک‌های این شغل، متقاضیان باید شرایط خاص دیگری را نیز برآورده سازند تا تأیید اداره اماکن را کسب کنند. در این مقاله، به بررسی شرایط لازم برای دریافت مجوز، فرآیند صدور، مدت زمان اعتبار و اسناد مورد نیاز پرداخته و روش کامل درخواست جواز طلافروشی را تشریح خواهیم داد.

شرایط لازم برای دریافت جواز سکه فروشی و طلا فروشی

انواع سکه هیراد

  1. طلافروشی به عنوان یکی از حرفه‌های صنفی در کشور ما شناخته شده است که مانند دیگر حرفه‌های صنفی، دریافت مجوز از اتحادیه متبوع خود یعنی اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه ضروری می‌باشد.
  2. صدور جواز کسب طلافروشی مستلزم برآورده سازی شرایط خاصی است که توسط صنف تعیین شده‌اند. اگر متقاضی این شرایط را نداشته باشد، مجوز صادر نخواهد شد و او قادر به انجام فعالیت‌های قانونی نخواهد بود.
  3. نظر به اینکه شغل طلافروشی به دلیل داشتن مقادیر زیادی طلا در محل کسب، همیشه در معرض خطر سرقت قرار دارد، شرایط دریافت جواز برای این کسب و کار به نحوی متفاوت از سایر مشاغل است و شباهت‌هایی به شرایط تاسیس صرافی دارد. متقاضیان باید به این تفاوت‌های خاص در هنگام درخواست مجوز برای طلافروشی توجه ویژه‌ای داشته باشند.
  4. در این قسمت، به بررسی شرایط لازم برای دریافت جواز طلافروشی و انواع سکه‌ها می‌پردازیم و در بخش‌های بعدی، به تشریح مدارک مورد نیاز و روند اخذ این مجوز خواهیم پرداخت. شرایط لازم برای تاسیس کسب و کار سکه فروشی و همچنین برای خرید و فروش آنلاین سکه و طلا، شامل نکات زیر است:
  5. محل کسب و کار باید از طریق خرید یا اجاره یک فروشگاه تامین شود و مستندات مرتبط با سند مالکیت یا قرارداد اجاره باید به ارائه گردد.
  6. اندازه فروشگاه باید مطابق با استانداردهای حداقلی اعلام شده توسط اتحادیه باشد که دست کم 9 متر مربع است و در صورت قرار گرفتن در داخل پاساژ، حداقل باید 6 متر مربع باشد.
  7. نام مغازه برخلاف عفت عمومی نباشد و حتما یک اسم فارسی باشد.
  8. فروشگاه باید از داخل قابل مشاهده باشد و در صورتی که پنجره فروشگاه رو به ملک همسایه باز می‌شود، باید شیشه‌ای مناسب و ضد سرقت نصب گردد.
  9. فروشگاه باید به تجهیزات امنیتی مناسبی مجهز باشد، از جمله گاو صندوق مطمئن، دوربین‌های مداربسته با قابلیت دید در شب و دارای UPS و DVR مناسب، زنگ هشدار برای همسایه‌ها، سیستم هشدار دهنده، شیشه‌های مقاوم در برابر گلوله و کپسول آتش‌نشانی.
  10. یک قفل برقی مناسب باید بر روی درب ورودی نصب شود و یک آرام‌بند در پشت آن قرار گیرد.
  11. فروشگاه طلافروشی باید تنها دارای یک درب ورودی محکم باشد.
  12. دیوارها، کف و سقف فروشگاه باید از بتن آرمه و میلگرد ساخته شده باشد به گونه‌ای که بازرس قادر به مشاهده آن باشد.
  13. سامانه یکپارچه درگاه ملی مجوزها، پلتفرمی است که هم اکنون تمامی کسب و کارها، شامل مشاغل صنعتی، تجاری و خانگی، برای اخذ مجوزهای لازم، باید به آن مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این باره، خواندن مقاله زیر پیشنهاد می‌شود.

مدت زمان اعتبار و صدور جواز سکه فروشی و طلا فروشی

علم سکه شناسی

در بخش پیشین، بیان کردیم که به دلیل شرایط خاص فروشگاه‌های طلافروشی و احتمال بالای سرقت در این نوع کسب و کار، فرآیند اخذ جواز طلافروشی و شرایط تاسیس چنین مغازه‌ای، اندکی متمایز از سایر مشاغل است. به همین خاطر، تجهیز فروشگاه به گاو صندوق مناسب، دوربین‌های مداربسته، سیستم هشدار و شیشه‌های ضد گلوله، جزء الزامات دریافت مجوز محسوب می‌شود.

در این قسمت، می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که فرآیند صدور جواز طلافروشی چگونه است و پس از آن، مدت زمان اعتبار مجوز تاسیس این نوع واحد صنفی را برای داوطلبان دریافت این جواز، شرح دهیم.

به دلیل اینکه اخذ جواز طلافروشی مستلزم دریافت تاییدیه از اداره اماکن عمومی است، مدت زمان صدور این جواز حداقل یک ماه خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز

طبق دستورالعمل‌های اعلام شده توسط اتحادیه طلافروشان در خصوص چگونگی دریافت جواز طلافروشی، اخذ مجوز تاسیس یک فروشگاه طلا نیازمند ارائه مدارک لازم توسط متقاضی است. بنابراین، در این قسمت به بررسی مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز طلافروشی خواهیم پرداخت که عبارتند از:

  • کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • کپی مبایعه‌نامه یا سند مالکیت یا بنچاق یا اجاره‌نامه رسمی، و در صورت داشتن سرقفلی، کپی تأیید شده صلح‌نامه سرقفلی.
  • افراد متولد پس از سال ۱۳۴۴ باید کپی کارت پایان خدمت را ارائه دهند (دانشجویان با معافیت تحصیلی نیاز به ارائه این کارت ندارند).
  • متقاضیان باید ۱۲ قطعه عکس ۳ در ۴، ارائه دهند. همچنین، تاییدیه کد پستی مغازه طلافروشی که باید حاوی نشانی دقیق آدرس پستی مغازه باشد و از اداره پست محلی دریافت شده است، لازم است.

نتیجه گیری

متقاضیان باید مراحل پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام در سامانه مالیاتی کشور را انجام دهند و در صورت داشتن برگ تشخیص یا قطعی یا رسید پرداخت مالیات مشاغل از دو سال قبل، کد رهگیری دریافت کنند. در صورت وجود شریک، رضایت‌نامه محضری و یک قطعه عکس شریک نیز لازم است. همچنین، متقاضیان باید به نحوه محاسبه اجرت ساخت طلا توجه داشته باشند که دارای فرمول خاص خود است.

 

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید