روش های تشخیص سکه اصل از تقلبی

تشخیص سکه اصل از تقلبی در بازار امروزه به یکی از دغدغه های بزرگ مردم تبدیل شده است. اگر سکه تقلبی را خریداری بنمایید به علاوه اینکه ضرر زیادی را متحمل شده اید، هنگام فروش سکه به مشکل بر می‌خورید زیرا کسی یکه های تقلبی را خریداری نمی‌کند و یا با قیمت خیلی پایینی به ارزش میزان طلای سکه، آن را از شما می‌خرند. روش های مختلفی برای تشخیص سکه اصل از تقلبی وجود دارد. مانند بررسی ویژگی های ظاهری سکه، وکیوم سکه، عیار و بسیاری موارد دیگر که در ادامه همه را به طور کامل برایتان توضیح داده‌ایم.

به طور خلاصه بخواهیم بگوییم برای تشخیص سکه‌های اصل از تقلبی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. وزن: وزن سکه را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کنید و با وزن استاندارد آن مقایسه نمایید.
  2. رنگ:‌ رنگ سکه را با یک سکه اصل مقایسه کنید.
  3. قطر: قطر سکه را اندازه‌گیری کنید و با قطر سکه‌های اصل مقایسه کنید.
  4. کیفیت ضرب:‌ کنگره‌های دور سکه باید تمیز و یکنواخت باشند.
  5. سال ضرب: نوشته سال ضرب را بررسی کنید که بسیار با کیفیت و منظم ضرب شده باشد.
  6. عیار: عیار سکه را اندازه‌گیری کنید.
  7. صدا: صدای سکه را بررسی کنید؛ سکه‌های اصل دارای صدای زنگ هستند.

اگر علاقمند به یادگیری سکه شناسی هستید، می‌توانید از طریق لینک زیر فرم ثبت نام خود را کامل کنید و در کلاس های آموزشی تخصصی سکه شناسی سکه هیراد شرکت کنید.

فرم ثبت نام شرکت در جلسات آموزش سکه شناسی سکه هیراد

سکه اصل را از کجا بشناسیم؟

تشخیص سکه اصل از تقلبی

تشخیص سکه اصل کاری تخصصی می‌باشد و لازمه دانش کافی در زمینه سکه شناسی است. برای اینکه سکه اصلی را بشناسیم، بهتر است یک سکه اصلی به همراه خود داشته باشید تا در زمان خرید، هر دو سکه را در کنار هم بگذارید و بتوانید با هم مقایسه کنید. لازم به ذکر است که حتی با این کار هم ممکن است نتوانید سکه اصل را تشخیص بدهید زیرا مقایسه دو سکه باید توسط یک کارشناس با تجربه انجام پذیرد. از جمله روش های تشخیص سکه اصل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. اول از همه کیفیت ضرب سکه را بررسی کنید و از جزئیات سکه مطمئن شوید که به دقت ضرب شده باشد.
  2. به رنگ سکه ها دقت کنید و آن را با یک سکه اصل مقایسه کنید.
  3. سکه را وزن کنید و آن را با وزن سکه استاندارد مقایسه کنید.
  4. قطر سکه ای را که می‌خواهید خریداری کنید را با قطر استاندارد سکه مقایسه کنید.
  5. عیار سکه را اندازه گیری کنید.
  6. بررسی کنید نشانی و مشخصات مغازه بر روی وکیوم سکه نصب شده باشد و همچنین وکیوم سکه با کیفیت نیز باشد.
  7. سکه را به هوا بی اندازید و صدای برخورد آن به سطح را بررسی کنید.
  8. از مراکز مطمئن سکه خود را خریداری بنمایید.

با ما همراه باشید تا موارد ذکر شده را به طور جداگانه بررسی کنیم.

تشخیص سکه اصل از تقلبی از نظر ظاهری

سکه طرح قدیم

در زمان ضرب سکه های اصل از دقت بالایی استفاده شده است و تمامی جزئیات ظاهری سکه در هنگام تشخیص آن از اهمیت زیادی برخوردار است.از جمله جزئیات سکه های اصل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در سکه های اصل، کنگره های دور سکه به طور یکنواخت و منظم با عمق یکسان در کنار هم قرار گرفته اند. اگر سکه بدون وکیوم است آن را کنار یک سکه اصل که دارید بگذارید و هر دو را با هم مقایسه کنید. تنها با لمس کردن کنگره ها و دیدن آن ها می‌توانید اصل و یا تقلبی بودن سکه را تشخیص دهید.
  • فاصله کنگره ها با حاشیه سکه باید دور تا دور سکه به یک اندازه باشد، پس به این فاصله بسیار توجه کنید. در سکه های تقلبی معمولا فاصله کنگره با حاشیه در دور تا دور سکه متفاوت است و با دقت کمی ضرب شده.
  • دایره سکه های اصل کاملا گرد و بدون هیچ نقصی ضرب شده و در همه جهات قطر سکه ها یکسان است.
  • به عکس روی سکه توجه کنید، آجر چینی های گنبد بارگاه امام رضا باید دارای نظم خیلی دقیقی باشد. دقت کنید که اندازه آجر ها با هم برابر باشد و با یک نظم خاصی بر روی هم چیده شده باشند.
  • یکی دیگر از نکات ظاهری که باید بسیار به آن دقت کنید، نوشته ها تاریخ ضرب است. دقت کنید که نوشته ها بسیار مرتب باشند و دقیقا در همان جایی باشند که بر روی سکه اصلی خودتان است.

لازم به ذکر است برای مشاهده تمامی این نکات ممکن است نیاز به لوپ سکه شناسی داشته باشید. زیرا مشاهده و بررسی تمامی این نکات به چشم غیر مسلح امکان پذیر نیست.

تشخیص سکه اصل از تقلبی از نظر رنگ

یکی از ویژگی های قابل مشاهده سکه ها، رنگ آن ها است. برای این کار تنها کافی است رنگ سکه ای را که می‌خواهید خریداری کنید را با سکه اصلی که در اختیار دارید مقایسه کنید. اگر سکه اصلی در اختیار ندارید، بدانید که رنگ سکه بانکی باید طلایی باشد. اگر سکه ای که قصد خریدش را دارید خیلی زرد و یا در رنگش حاله های سفید و یا سبز دیده می‌شود، مطمئن باشید که سکه اصل نیست.

تشخیص سکه اصلی از تقلبی از نظر وزن

تمامی سکه ها دارای وزن مشخص و استانداردی هستند و اگر وزن سکه بیشتر و یا کمتر از این استاندارد باشد، غیر بانکی است. در ادامه وزن اساندارد انواع سکه ها را برایتان آورده ایم:

  • وزن سکه تمام:‌ 8.13 گرم
  • وزن نیم سکه: 4.06 گرم
  • وزن ربع سکه: 2.03 گرم
  • وزن سکه یک گرمی بانک مرکزی: 1.01 گرم

لازم به ذکر است که اعداد گفته شده، وزن سکه ها بدون وکیوم است و وزن سکه تمام با وکیوم معمولا بین 10.8 تا 11.5 می‌باشد. از همین رو در هنگام وزن کردن، وزن وکیوم را نیز در نظر بگیرید.

تشخیص سکه اصلی از تقلبی از نظر قطر

برای تشخیص اصالت سکه علاوه بر وزن می‌توانید از قطر سکه ها نیز استفاده کنید. برای این کار تنها لازم است که بدانید قطر سکه های اصل چقدر است و بعد با خط کش و یا کولیس قطر سکه ای که قصد خریدش را دارید را اندازه گیری کنید. در ادامه قطر سکه های اصل را برایتان آورده‌ایم:

  • قطر سکه تمام: 22 میلیمتر
  • قطر نیم سکه: 19 میلیمتر
  • قطر ربع سکع: 16 میلیمتر

لازم به ذکر است که دقت کنید سکه کاملا گرد باشد و قطر در تمام نقاط سکه به یک اندازه باشد.

تشخیص سکه اصلی از تقلبی از نظر عیار

تمامی سکه های بانک دارای عیار 22 و یا 900 هستند. برای تشخیص عیار اگر سکه بدون وکیوم است، از سنگ محک و یا تیزاب استفاده کنید و عیارش را بسنجید. برا تشخیص عیار سکه مراقب باشید که کنگره های اطراف سکه آسیب نبینند. اگر کنگره ها آسیب ببینند ممکن است در هنگام فروش سکه، کارشناسان بگویند که سکه تقلبی است. برای جلوگیری از این اتفاق، عیار سنجی را به یک فرد متخصص و ماهر در زمینه سکه شناسی بسپارید.

تشخیص سکه اصلی و تقلبی از نظر کیفیت وکیوم

کیفیت وکیوم نیز ممکن است یکی از نشانه های اصل بودن سکه باشد. زیرا سکه های اصل در وکیوم های مخصوص دارای امنیت پرس می‌شوند تا کلاهبرداران نتوانند سکه های تقلبی خود را در وکیوم مغازه های سکه فروشی پرس کنند. وکیوم یک مقوا کوچک است که دارای مشخصات مغازه می‌باشد. به یاد داشته باشید که این لیبل باید نو باشد هیچ گونه رنگ پریدگی و یا پارگی نباید داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چرا سکه وکیوم پرس شده بخریم؟

تشخیص سکه اصلی از تقلبی با توجه به صدا

علم سکه شناسی

اگر سکه دارای وکیوم باشد نمی‌توانید این آزمایش را انجام دهید. اما اگر سکه بدون وکیوم است، از صدای برخورد سکه به سطح می‌توانید اصالت سکه را تشخیص دهید. برای اینکار سطح باید سنگی و یا شیشه ای باشد. سکه را به آرامی بر روی سطح رها کنید و به صدایی که تولید می‌شود گوش دهید. اگر صدا حالت زنگ دار بود سکه شما اصل است اما اگر سکه صدایی بم و خشک ایجاد کرد، بدانید که آن تقلبی است. لازم به ذکر است که این آزمایش را به یک فرد متخصص بسپارید تا در زمان انجام آزمایش لبه سکه ها آسیب نبیند.

اعتبار سنجی مغازه

برای اطمینان از اینکه سکه اصلی را خریداری می‌کنید، بهتر است به یک سکه فروشی معتبر در شهرتان مراجعه کنید. دقت کنید که سکه فروشی دارای جواز فروش از اتحادیه طلا و جواهر باشد.

چگونه یک سکه شناس موفق شویم؟

موفقیت در زمینه سکه‌شناسی، به عوامل متعددی بستگی دارد و زمان لازم برای تبدیل شدن به یک سکه‌شناس حرفه‌ای متفاوت است. در ادامه، چند نکته را در ارتباط با سکه شناسی حرفه ای برایتان آورده‌ایم:

  • آموزش و مطالعه: برای تبدیل شدن به یک سکه‌شناس موفق، نیاز به مطالعه و آموزش دارید. مطالعه کتب، مقالات، و شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با سکه‌شناسی به شما کمک می‌کند تا تسلط بیشتری پیدا کنید.
  • تجربه عملی: برای تشخیص سکه‌ها و تمیز کردن آن‌ها، نیاز به تجربه عملی دارید. این شامل مشاهده و بررسی سکه‌ها، شرکت در نمایشگاه‌ها و حضور در بازارهای سکه می‌شود.
  • شبکه‌سازی: برقراری ارتباط با سایر سکه‌شناسان و کارشناسان این حوزه می‌تواند به شما در یادگیری و به‌روزرسانی اطلاعاتتان کمک کند.
  • علاقه و پشتکار: علاقه به سکه‌شناسی و پشتکار در مطالعه و تمرین از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، توجه به جزئیات و دقت در تشخیص سکه‌ها نیز از اهمیت زیادی دارد.

به طور کلی، تبدیل شدن به یک سکه‌شناس موفق نیاز به صبر، تلاش مداوم و علاقه دارد. همچنین، هر فرد به تناسب تلاش‌های خود و شرایط محیطی می‌تواند در زمان متفاوتی به موفقیت دست یابد.

نتیجه گیری

شاید با خواندن این مقاله تصور کنید که تشخیص سکه اصلی از تقلبی کاری راحت است. اما باید بگوییم که تشخیص سکه کاری می‌باشد که نیازمند تخصص مهارت است که تنها با خواندن مقاله و یا مشاهده چند تا سکه نمی‌توان در آن حرفه ای شد. از همین رو برای تشخیص اصالت سکه خود باید به یک سکه فروش ماهر مراجعه کنید تا او تشخیص دهد.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید