منظور از مسکوکات طلا چیست؟ همه چیز در مورد مسکوک طلا

مسکوکات یا مسکوک طلا، یکی از مهم ترین اصطلاحات بازار طلا می‌باشد که در بازار و اخبار از آن ها استفاده می‌شود. مسکوکات در اصل جمع مسکوک است. به سکه های فلزی که تحت نظر بانک مرکزی ضرب می‌شوند، مسکوک گفته می‌شود و امروزه از آن به عنوان پول خورد استفاده می‌شود. مسکوکات طلا سکه های طلا ضرب شده توسط بانک مرکزی است.

مسکوکات طلا

بیشتر بخوانید: انواع سکه

تاریخچه مسکوکات طلا در ایران

همانطور که گفته شد مسکوکات طلا به سکه هایی گفته می‌شود که توسط بانک مرکزی ضرب و به بازار عرضه می‌شود. از سال 1254 (دوره هخامنشیان) تمامی سکه های ایران در ضرابخانه هایی با دست ضرب می‌شدند. این پروسه بسیار زمان بر بود، به طوری که هر شخص در طول روز تنها می‌توانست حد اکثر 10 سکه ضرب کند و از نظر اندازه ظاهر، این سکه ها با هم متفاوت می‌شدند. در سال 1254 شخصی اتریشی به نام فرانز ضرابخانه ای ماشینی به صورت آزمایشی راه اندازی کرد و باعث تحول بزرگی در ضرب سکه ها در ایران شد. پس از آن تمامی سکه ها شبیه به هم و در یک اندازه ضرب شدند.

انواع مسکوکات طلای بانک مرکزی ایران

دو نوع مسکوکات طلا در بانک مرکزی ایران ضرب شده است.

  1. سکه های طرح قدیم
  2. سکه های طرح جدید

سکه های طرح قدیم به سکه های ضرب شده تا قبل از سال 86 گفته می‌شود که تصویر بارگاه امام رضا بر روی آن هک شده. از سال 1386 به بعد سکه هایی با طرح امام خمینی ضرب شد که به آن سکه امامی نیز گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ سکه امامی یا بهار آزادی

نتیجه گیری

با توجه به شرایط اقتصادی کشور، خرید طلا به یکی از محبوب ترین راه های سرمایه گذاری تبدیل شده است. برای دریافت نتیجه بهتر از سرمایه گذاری در این بازار، آشنایی با اصطلاحات اخبار بازار طلا ضروری می‌باشد. از همین رو نیاز است که دانش خود را در این زمینه تقویت کنید.

 

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید