چرا سکه وکیوم پرس شده بخریم؟

چرا سکه وکیوم پرس شده بخریم؟! سکه طلا یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع سرمایه‌گذاری در ایران است. اما آیا می‌دانید که سکه‌هایی که در بازار خرید و فروش می‌شوند، چگونه تولید و پک می‌شوند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و به شما بگوییم که چرا سکه‌ها را پک می‌کنند و چه تاثیری بر قیمت و اصالت آن‌ها دارد.

سکه طلا تعداد زیاد

سکه‌های طلا در ایران توسط بانک مرکزی تولید می‌شوند. بانک مرکزی سکه‌ها را به صورت بسته 100 تایی بدون پرس در پک هایی مشخص به بازار عرضه می‌کند. این سکه‌ها را معمولا سکه‌فروش‌های مجاز بانک مرکزی خریداری می‌کنند و سپس آن‌ها را پرس و پک می‌کنند.

تا دو دهه قبل، وقتی از سکه فروش ها و یا صرافی ها سکه طلا خریداری می‌کردید؛ سکه فروش و یا صرافی، سکه را به همراه کارت ویزیت خود به شما میداد. این امر اطمینان خاطر به مشتری میداد که تضمین شود سکه دریافت شده بانکی است. پس از آن صنف فروش سکه تصمیم گرفت سکه ها را پلمپ کند و بعد به فروش برساند. این امر هم جنبه تبلیغاتی داشت و هم بانکی بودن سکه را تضمین می‌کرد. 

بیشتر بخوانید: تفاوت سکه بانکی و غیربانکی

دلایل وکیوم یا پلمپ کردن سکه ها

دلایل مختلفی برای پک کردن سکه‌ها وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ سلامت و کیفیت سکه‌ها

سکه‌های باز که بدون پک هستند، ممکن است در معرض ضربه، خط و خش، گرد و غبار و عوامل محیطی قرار بگیرند و از کیفیتشان کاسته شوند. این موضوع می‌تواند بر قیمت سکه‌ها تاثیر منفی بگذارد و بازار خرید و فروش آن‌ها را کاهش دهد. بنابراین، سکه‌فروش‌ها با پک کردن سکه‌ها، می‌توانند از سلامت و کیفیت آن‌ها محافظت کنند و از افت قیمت جلوگیری کنند.

  • ایجاد تمایز و برندسازی

سکه‌های باز که بدون پک هستند، هیچ سریال یا مشخصه قابل تفکیکی ندارند و همه شبیه به هم هستند. این موضوع باعث می‌شود که سکه‌ها از نظر مشتریان بی‌اعتبار و بی‌اصالت به نظر برسند. برای رفع این مشکل، سکه‌فروش‌ها با پک کردن سکه‌ها، می‌توانند مشخصات و امنیت در پک پرس خود ایجاد کنند. برای مثال، می‌توانند هولوگرام، بارکد، آدرس و مشخصات مغازه، برند خود، سریال و روی پک امنیت‌های زیادی را قرار دهند. این کار باعث می‌شود که سکه‌ها از اصالت و اعتبار خود نشان دهند و مشتریان بدانند که از چه شخصی خریداری نموده اند. همچنین، پک مغازه‌دار خود تبلیغ برند هم می‌شود و بازار خرید و فروش را گسترش می‌دهد.

  • جلوگیری از تقلب و جعل

سکه‌های باز که بدون پک هستند، ممکن است توسط برخی از فروشندگان نامشروع جعل شده باشند. این فروشندگان ممکن است سکه‌های غیربانکی را ضرب کنند و به جای سکه‌های بانکی بفروشند. این کار باعث می‌شود که مشتریان متضرر شوند و اعتماد خود را به بازار سکه از دست بدهند. برای پیشگیری از این مشکل، سکه‌فروش‌ها با پک کردن سکه‌ها، می‌توانند از تقلب و جعل جلوگیری کنند. زیرا سکه‌های پک شده دارای امنیت‌هایی هستند که قابل تخریب و تقلب نیستند و اصالت سکه‌ها را تضمین می‌کنند. همچنین، سکه‌فروش‌ها تک تک سکه‌ها را توسط کارشناسان مجموعه خود اصالت‌سنجی می‌کنند و بعد از تایید، آن‌ها را در پک‌های امنیتی پرس و پک می‌کنند.

به عنوان یک خریدار هوشمند، باید در خرید سکه طلا دقت کنید و از مراکز مجاز و معتبر خرید کنید. اگر سکه‌ای را بدون پک بخرید، ممکن است نتوانید از اصالت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید و در معرض تقلب و جعل قرار بگیرید. اما اگر سکه‌ای را با پک بخرید، می‌توانید از اصالت و کیفیت آن مطمئن شوید و از برند و مشخصات فروشنده آگاه شوید.

آیا وکیوم و پلمپ کردن سکه، تاثیری بر قیمت آن دارد؟

پک کردن سکه‌ها هیچ تاثیری روی قیمت آن‌ها ندارد و فقط یک روش برای افزایش اعتماد و امنیت خریداران است. اما برای خرید سکه پک شده، باید به چند نکته دقت کنید. اول اینکه، سکه‌های پک شده را فقط از مراکز مجاز و معتبر خرید کنید. زیرا برخی از فروشندگان نامشروع ممکن است سکه‌های جعلی را در پک‌های مشابه با برندهای معروف بفروشند. دوم اینکه، سکه‌های پک شده را فقط از برندهایی خرید کنید که از اصالت و کیفیت آن‌ها مطمئن هستید. زیرا برخی از برندهای ناشناخته ممکن است سکه‌های غیربانکی را در پک‌های خود بفروشند. سوم اینکه، سکه‌های پک شده را فقط از فروشندگانی خرید کنید که از مشخصات و امنیت پک‌های خود آگاهی دهند. زیرا برخی از فروشندگان ممکن است از پک‌های کم کیفیت و ضعیف استفاده کنند که قابل تخریب و تقلب هستند.

اگر وکیوم یا پلمپ سکه باز شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

برخی از سکه فروش ها می‌گویند که سکه باز شده را قبول ندارند و مسئولیتی در مقابل باز شدن پلمپ ندارند. جای نگرانی نیست، این حرف به معنای بی ارزش شدن سکه شما نیست. شما می‌توانید سکه خود را به سکه فروشی ببرید وبه یک کارشناس نشان دهید تا بانکی بودن آن را تایید کند، پس از آن می‌توانید سکه خود را به قیمت واقعی بفروشید.

سکه وکیوم یا باز شده؟ کدام بهتر است؟

از نظر اتحادیه طلاجواهر و سکه هیچ فرقی بین سکه وکیم و باز شده وجود ندارد. در سکه وکیوم شده، هولوگرام متناسب با پروانه کسب آن واحد درج می‌شود. در اصل وکیوم سکه برای افزایش امنیت آن و مشخص شدن شناسنامه سکه انجام می‌شود.

کجا سکه را وکیوم کنیم؟

اگر سکه باز شده دارید و نگران وکیوم نداشتن آن هستید، سکه هایتان را به محل سکه فروشی هیراد بیاورید؛ کارشناسان ما پس از اصالت سنجی سکه، بدون هیچگونه هزینه ای آن را برایتان با وکیوم و هولوگرام سکه هیراد پلمپ میکنند و تحویل شما می‌دهند. بعدا اگر قصد فروش سکه را داشتید سکه هیراد آن را از شما با بهترین قیمت خریداری می‌کند. 

نتیجه گیری

برای راحتی در خرید و فروش، بهتر است سکه وکیوم شده از سکه فروشان بخرید و از باز کردن وکیوم خودداری کنید. سکه هیراد با پک کردن سکه‌های خود، علاوه بر حفظ کیفیت و اصالت آن‌ها، از تمایز و برندسازی خود نیز اطمینان حاصل می‌کند. سکه هیراد با استفاده از امنیت‌های متعددی مثل کاغذ وزن اختصاصی، برش‌های در گوشه‌ای کارت پرس، ریز نوشت با پروانه‌های امنیتی در بافت کاغذ، وکیوم، جنس تلق پرس و هولوگرام امنیتی تخریب شونده، بارکد مهر های سه بعدی و برجسته و ... از تقلب و جعل سکه‌های خود جلوگیری می‌کند. همچنین، سکه هیراد تک تک سکه‌های خود را توسط کارشناسان مجموعه خود اصالت‌سنجی می‌کند و بعد از تایید، آن‌ها را در پک‌های امنیتی پرس و پک می‌کند.

تبلیغ مجموعه هیراد این است که مشتری با خیال راحت در امنیت کامل سکه‌های ما را خریداری کنند و اصالت سکه ها را به ما بسپارند.

نویسنده: عادلی

ابوالفضل عسگری گفت:
مطلبتون خیلی عالی بود خسته نباشید
    adeli گفت:
    سپاس از توجه و دلگرمیتان

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید