تفاوت قیمت ربع سکه بانکی و غیر بانکی چقدر است؟

 

اگر سکه غیر بانکی طلا باشد و عیار آن بین 18 تا 22 باشد، تفاوت قیمت ربع سکه بانکی و غیر بانکی ۶ تا ۸ میلیون است. حتما در هنگام خرید سکه این سوالات برایتان پیش آمده است که تفاوت سکه بانکی و غیربانکی در چیست؟ کدام بهتر است؟ چگونه تفاوت آن دو را تشخیص دهم؟ با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود در ارتباط با سکه بانکی و غیر بانکی را بیابید.

منظور از سکه بانکی و غیربانکی چیست؟

در حال حاضر سکه توسط دولت و تحت نظر بانک مرکزی کشور ضرب می‌شود. به سکه هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند، سکه های بانکی گفته می‌شود. منظور از سکه های غیر بانکی، سکه هایی است که توسط کارگاه و یا شخص دیگری ضرب می‌شود. سکه های بانکی در وزن، عیار و شکل مشخصی ضرب می‌شوند و تضمین شده هستند، اما سکه های غیربانکی تضمین شده نیستند و ممکن است وزن، عیار متفاوتی داشته باشند.

لازم به ذکر است که ضرب سکه خارج از چهارچوب بانک مرکزی یا توسط مردم عادی غیرقانونی و جرم محسوب میشود که شامل مجازات ۳ الی 10 سال حبس خواهد بود.

سکه های بانکی و غیربانکی انواع مختلفی دارند، که در ادامه به آن ها می‌پردازیم:

انواع سکه بانکی

سکه بانکی در وزن و عیار متفاوت تولید می‌شود. گران ترین و سنگین ترین سکه ای که در ایران ضرب شده است، سکه امامی و سکه تمام بهار آزادی است. از دیگر نوع های سکه های بانکی می‌توان به نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه گرمی اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر مطلب انواع سکه را بخوانید.

انواع سکه غیربانکی

سکه‌های غیر بانکی از نظر عیار و جنس به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • سکه غیر بانکی طلا دارای عیار استاندارد

این سکه از همان آلیاژ سکه بانکی ساخته شده است و دارای همان عیار نیز می‌باشد. معاملات بسیاری با این نوع سکه در بازار انجام می‌شود. برخی از افراد برای ایجاد حباب سکه از سکه غیر بانکی طلا دارای عیار استاندارد، استفاده می‌کنند و بیشترین سود را می‌برند. اگر از این نوع سکه غیر بانکی دارید، می‌توانید آن را به طلافروشی برده و به نسبت طلای موجودش آن را بفروشید.

  • سکه غیر بانکی طلا دارای عیار پایین

این سکه ها با عیاری پایین تر از عیار سکه بانکی ساخته می‌شوند. عیار این سکه ها را نمی‌توان دقیق محاسبه کرد، زیرا تشخیص عیار آن ها به همین راحتی نیست و معمولا عیار آن را تخمین می‌زنند.

  • سکه غیر بانکی غیر طلا(نقره، مس و…)

این نوع سکه از طلا نیست و معمولا از جنس نقره و مس هستند. برخی از افراد این سکه ها را آبکاری می‌کنند و یا روکش طلا بر روی آن می‌کشند. اگر سکه فروشان و طلا فروشان تشخیص دهند که این سکه ها طلا نیستند، آن را از شما نمی‌خرند. این سکه ها معمولا تنها در صورتی قابلیت فروش دارد که از جنس نقره باشد، در غیر اینصورت ارزش خاصی ندارد.

علت تفاوت قیمت سکه بانکی و غیر بانکی

در بازار طلای ایران قیمت سکه های بانکی با توجه به عرضه و تقاضا برای خرید سکه، تعیین می‌شود؛ ولی در سکه های غیر بانکی، کاراگاه ها مقداری ثابت به عنوان اجرت دریافت می‌کنند. علت اصلی تفاوت قیمت سکه بانکی و غیربانکی در وزن، نوع و تاریخ ضرب آن ها می‌باشد.

سکه بانکی یا سکه غیربانکی، کدام بهتر است؟

همانطور که در بالا گفتیم،اگر نمیخواهید متضرر بشوید اصلا سکه غیربانکی خریداری نکنید. ‌بنابراین باتوجه به نیاز خود و اینکه چقدر می‌خواهید سود کنید،برای خرید سکه اقدام کنید. اگر قصد سرمایه گذاری در سکه فقط به عنوان قطعه ای طلا را دارید، سکه های تاریخ پایین بهترین گزینه برای شما هستند. اما اگر میخواهید با تغییر قیمت سکه سود کسب کنید، باید سکه های بانکی 1386 خریداری کنید.

نحوه تشخیص سکه بانکی و غیربانکی

تشخیص سکه های بانکی از سکه های غیربانکی  اصلا کار راحتی نیست، حتی افراد با سابقه هم می‌توانند در تشخیص آن دچار اشتباه شوند.

اگر علاقمند به یادگیری سکه شناسی هستید، می‌توانید از طریق لینک زیر فرم ثبت نام خود را کامل کنید و در کلاس های آموزشی تخصصی سکه شناسی سکه هیراد شرکت کنید.

فرم ثبت نام شرکت در جلسات آموزش سکه شناسی سکه هیراد

برای تشخیص درست سکه های بانکی از غیربانکی یک سری نکات و معیار ها وجود دارد که باید در نظر بگیرید، در ادامه این معیار ها را نام برده ایم:

  1. سکه های بانکی نسبت به سکه های غیر بانکی دارای کیفیت ساخت بهتری هستند و همچنین ضخامت، کنگره و طرح های سکه بانکی اصولی ضرب شده است و یک فرد با سابقه می‌تواند متوجه آن شود.
  2. از آنجایی که سکه های بانکی توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود دارای وزن و استاندارد دقیق می‌باشد. این در حالی است که سکه های بانک غیر بانکی می‌توانند در هر وزنی ساخته شوند و گاهی اوقات بالاتر از حد استاندارد های بانک مرکزی باشند.
  3. عیار تمامی سکه های بانکی 900 در 1000 می‌باشد و دارای 90٪ خلوص است. در سکه های غیربانکی، مقدار عیار مشخص شده نیست و ممکن است سکه ها با عیار پایین ساخته شوند.
  4. سکه های غیربانکی فاقد هولوگرام اصل هستند و بسته بندی بی کیفیتی دارند.

شکل سکه، مهم ترین تفاوت سکه های بانکی و غیر بانکی

مهم ترین تفاوت سکه های بانکی و سکه های غیر بانکی در شکل آن ها است. برای درک این تفاوت، بهتر است یک سکه بانکی را در کنار یک سکه غیربانکی قرار دهید و با استفاده از وسیله ای به نام لوپ ریزه کاری های هردو را با هم مقایسه کنید، آنگاه است که متوجه تفاوت ریزه کاری های سکه ها باهم می‌شوید.

اما اگر تنها یک سکه دارید که نمی‌دانید آن بانکی است یا غیر بانکی، باید به نکات دیگری از شکل سکه توجه کنید:

  1. سکه بانکی دارای کنگره های یکدست است ولی سکه غیربانکی کنگره های غیر یک دست دارد.
  2. سطح سکه بانکی تخت است اما سطح سکه غیر بانکی محدب است.
  3. سکه های بانکی دارای ضخامت یکسان هستند اما سکه های غیربانکی ممکن است ضخامت غیر یکسانی داشته باشند.
  4. طرح سکه های بانکی به صورت منظم چاپ شده است ولی طرح سکه های غیر بانکی به صورت نا منظم چاپ شده است.

 

فرق سکه بانکی و غیر بانکی

 

تفاوت وزنی سکه های بانکی و غیربانکی

تمامی سکه های بانکی وزن ثابت و دقیقی دارند، در حالی که سکه های غیر بانکی در وزن های متفاوتی ساخته می‌شوند. ممکن است این موضوع برایتان جالب باشد که در مواردی پیش می‌آید که وزن سکه بیش تر از حد استاندارد بوده؛ تعجب نکنید، دلیلش این است که در ساخت سکه از آلیاژ بی کیفیتی استفاده شده است.

در این گونه موارد فروشنده از فروش سکه های بی کیفیت خود سود می‌کند زیرا سکه بی کیفیت فروخته است اما پول سکه طلا را دریافت کرده است. از همین رو باید هنگام خرید سکه حتما آن را وزن کنید. برعکس این مورد نیز وجود دارد؛ گاهی ممکن است سکه از طلا ساخته شده باشد ولی وزن آن کم تر از استاندارد باشد. 

عیار سکه

عیار از مهم ترین معیار های قیمت گذاری بر روی طلا می‌باشد. سکه بانکی عیار دقیقی دارد، به این معنا که ۹۰ درصد از یک سکه 10 گرمی طلا خالص می‌باشد و تنها 10٪ از آلیاژ های دیگر است. این در حالی است که در سکه های غیر بانکی، احتمال دارد که این مسئله را رعایت نکنند.

لازم به ذکر است که خریداران معمولی قادر به تشخیص عیار سکه نیستند و عیار سکه حتما باید توسط شخص کارشناس تایید شود.

وکیوم سکه

یکی دیگر از مواردی که هنگام تشخیص سکه بانکی از سکه غیر بانکی مطرح است، بسته‌بندی یا وکیوم آن می‌باشد. البته این موضوع را در نظر داشتیه باشید که کسانی که سکه جعل می‌کنند، یک وکیوم زحمت چندانی برایشان ندارد. از همین رو در هنگام تشخیص سکه بانکی از غیربانکی، وکیوم معیار دقیقی نیست.

بیشتر بخوانید: چرا سکه وکیوم پرس شده بخریم؟!

نتیجه گیری

امروزه در بازار طلا فروش سکه های غیر بانکی بسیار رواج یافته است، از همین رو توصیه می‌شود در هنگام خرید بسیار دقت فرمایید و حتی پس از خرید سکه های خود را به چند سکه فروشی دیگر نشان دهید تا سکه شناسان آن ها را بررسی کنند و شما از بانکی بودن سکه خود مطمئن شوید. اگر سوالی درباره سکه بانکی و غیربانکی ذهن شما را درگیر کرده است، در انتها مقاله می‌توانید تمامی سوالات خود را از ما بپرسید.  

سوالات متداول فرق سکه بانکی و غیربانکی

از کجا سکه بانکی بخریم که مطمئن باشد؟

سکه فروشی های دارای مجوز اتحادیه طلا و سکه هستند. سکه هیراد دارای مجوز رسمی اتحادیه طلا و جواهر می‌باشد و شما با خیال راحت می‌توانید سکه خود را خریداری کرده و از بانکی بودن آن مطمئن باشید.

تفاوت قیمت نیم سکه بانکی و غیر بانکی در چیست؟

تفاوت قیمت نیم سکه بانکی و غیر بانکی به دلیل شکل، وزن، عیار یا بسته‌بندی آن‌ها می‌باشد. تفاوت قیمت ربع سکه بانکی و غیر بانکی، سکه گرمی و سکه تمام نیز به همین دللایل بستگی دارد.

 

با سکه هیراد آینده خود را به طلا تبدیل کنید.

سپاس بیکران از لطف و اعتمادتان: برند سکه هیراد

 

نویسنده: عاطفه لطفی

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید