معرفی اجمالی چهار نوع سکه تمام

حتما در هنگام خرید سکه متوجه چند نوع بودن سکه تمام شده اید و این سوال برایتان پیش آمده است که چرا چهار نوع سکه تمام داریم؟ آیا قیمت آن ها با هم متفاوت است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوال هایتان را پیدا کنید.

انواع سکه تمام 

سکه تمام به چهار نوع تقسیم می‌شود و این تقسیم بندی به علت سال ضرب آن ها است. 

  • سکه بهار ازادی قدیم

سال ضرب این سکه ها از  سال 1358 تا 1370 به مدت 12 سال انجام شده که مشخصه آنها یک طرف که تاریخ دارد با تصویر حرم امام رضا(ع) و پشت آن سه بار تکرار  علی با خط معقلی در داخل شش ضلعی بانک ملی ایران است.

  • سکه های امامی قدیم

این سکه ها از سال 1370 تا 1385 به مدت 15 سال ضرب شده اند و مشخصه آنها تنها به سال 1370 روی سکه نیم رخ امام خمینی(ره) و پشت آن حرم امام رضا(ع) و از همان سال 1370 باز نوعی دیگر تصویر سه رخ امام خمینی(ره) و پشت آن بارگاه امام رضا(ع) مزین شده است. 

  • سکه امامی

نوع سوم که از سال 1386 تا 1402 به مدت 16 سال ضرب که به سکه امامی جدید معروف هستند، تغییر وتحولاتی در ضرب سکه ایجاد کرد. برای مثال سکه های بهار و امامی قدیم هر سال ضرب می شد تاریخ همان سال ضرب رو سکه بود اما سکه های 1386در این 16 سال ضرب از یک نوع تاریخ استفاده شده و آن هم 1386 است. لازم به ذکر است که این سکه بیشترین تعداد ضرب را دارد.

  • سکه بدون تاریخ

سکه های جدید بدون تاریخ به عبارتی الهام از سکه های یک گرمی و پیشینه تک تاریخی 1386 بوده، زیرا قبلا تنها سکه ای که تاریخ ضرب نداشت یک گرمی بانک مرکزی بود و برای ایجاد تنوع و تغییر تصمیم به ضرب این نوع سکه گرفتند.

بیشتر بخوانید: انواع سکه طلا

آیا قیمت انواع سکه تمام با هم متفاوت است؟

از آنجایی که از این پس سکه تمام 4 مدل خواهیم داشت، دور از انتظار نیست که 4 نرخ برای آن ها داشته باشیم.

آیا وزن و عیار سکه های تمام با هم متفاوت است؟ 

لازم به ذکر است که وزن و عیار سکه های تمام همه یکی است و این چهار سکه هیچ تفاوت وزنی و یا عیاری با هم ندارند و تنها دلیلی که باعث تفاوت قیمتی آن ها می‌شود، عرضه و تقاضا می‌باشد.

نتیجه گیری 

به طور کلی چهار نوع سکه تمام وجود دارد که هر کدام تنها از نظر شکلی و تاریخ ضرب با هم متفاوت هستند و هیچ تفاوتی در عیار و وزن آن ها وجود ندارد. اگر سوالی در این باره دارید می‌توانید در انتها مقاله از ما بپرسید.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید