علت اختلاف قیمت طلای ایران و جهان

از جمله مسائلی که می‌تواند بر روی نرخ ارز در کشور ما اثر بگذارد، می‌توان به مسائل تجاری، اقتصادی و سیاسی اشاره نمود. البته طلای جهانی نیز بر روی قیمت بی تاثیر نیست؛ اما نرخ طلا در ایران همیشه مطابق با الگو قیمت طلا جهانی نیست و دلایل زیادی تعیین کننده قیمت در کشومان وجود دارد. در ادامه به بررسی کامل اختلاف قیمت طلای ایران و جهان می‌پردازیم.

علت اختلاف قیمت طلای ایران و جهان

مقایسه قیمت طلا در ایران و جهان

تعیین کننده قیمت طلا در ایران، قیمت اونس جهانی طلا، دلار و موارد دیگر می‌باشد. برای درک بهتر نیاز است که با مفهوم اونس طلا و نحوه تاثیر گذاری آن بر نرخ طلا در ایران، آشنا شوید.

واحد اندازه گیری طلا در ایران، مثقال می‌باشد ولی در سطح جهان واحد اندازه گیری طلا اونس است. هر اونس برابر با 31 گرم طلای 24 عیار می‌باشد. لازم به ذکر است که استفاده از طلای 24 عیار در کشور ما رایج نیست و بیشتر از سکه های بانکی که دارای طلا 22 عیار هستند و طلا 18 عیار برای سرمایه گذاری و خرید و فروش استفاده می‌شود. از همین رو برای بدست آوردن قیمت روز طلا در ایران، کارشناسان باید از فرمول های خاص و قیمت طلای جهانی استفاده کنند.

با توجه به نظر کارشناسان، حباب قیمت طلا در برخی مواقع می‌تواند باعث کمتر یا بیشتر شدن قیمت طلا نسبت به قیمت اونس جهانی شود. به عبارت دیگر هر زمان که قیمت طلا در کشور ما کمتر از اونس جهانی شد، این اختلاف قیمت به دلیل حباب سکه است و به زودی قیمت طلا به اونس جهانی نزدیک خواهد شد و بلعکس.

عوامل مهم در اختلاف قیمت طلای ایران و جهان

عوامل مهم در اختلاف قیمت طلای ایران و جهان

  • قیمت ارز و تعاملات بین المللی

کاهش و یا افزایش نرخ ارز در ایران، معاملات اقتصادی بین کشور ها و همینطور شرایط اقتصادی کشور ها در جهان تاثیر بسیار زیادی بر روز نرخ طلا در کشور می‌گذارند. لازم به ذکر است که این مورد نه تنها بر روی قیمت طلا در کشور، بلکه بر روی اونس جهانی نیز تاثیر گذار می‌باشد.

  • سیاست های سخت گیرانه دولت در ایران

با توجه به شرایط جهانی، دولت هر چند وقت یک بار سیاست های جدیدی را برای کنترل قیمت طلا و ارز اعمال می‌کند. از همین رو این امر می‌تواند باعث زیاد و یا کم شدن نرخ طلا در ایران شود.

  • میزان عرضه و تقاضا طلا در کشور

میزان عرضه و تقاضای طلا در کشور آخرین موردی است که می‌تواند باعث اختلاف قیمت بین طلای ایران و جهان شود. به طور کلی عرضه و تقاضا بر روی قیمت هر کالایی موثر است و طلا نیز از این قائده مستثنا نیست. اگر میزان تقاضا برای طلا زیاد شود و عرضه کم باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و بلعکس اگر میزان تقاضا کم باشد و عرضه زیاد، قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که این موضوع هیچ ربطی به قیمت اونس جهانی ندارد و کاملا مربوط به میزان عرضه و تقاضای طلا در کشور است.

4 مورد مهم تعیین کننده قیمت طلا در ایران

موارد متفاوت زیادی بر روی قیمت طلا در ایران تاثیر می‌گذارد که ممکن است اصلا این موارد ربطی به تغییر قیمت طلای جهانی نداشته باشد. در ادامه به 4 تا از مهم ترین این موارد پرداخته ایم:

افزایش ارزش دلار و نرخ انس طلا

ارزش دلار و انس طلا رابطه مستقیم دارند، یعنی به دنبال افزایش ارزش دلار، نرخ انس طلا نیز افزایش پیدا می‌کند. از آنطرف انس طلا و مثقال طلا در ایران نیز رابطه مستقیم دارند؛ در نتیجه با افزایش نرخ انس طلا، قیمت مثقال طلا در ایران نیززیاد می‌شود.

نرخ ارز ملی به ریال

تغییر نرخ ارز های جهانی به ریال، تاثیر چشمگیری بر روی طلا در ایران دارد. یعنی اگر دلار 60 هزار تومان باشد و بنا به دلایلی این قیمت کاهش پیدا کند و به 50 هزار تومان برسد، بازار طلا تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و کاهشی خواهد شد.

هزینه های اضافی

منظور از هزینه های اضافی مالیات، عوارض، هزینه حمل و نقل طلا و کمیسیون و کارمزد می‌باشد که می‌توانند باعث افزایش قیمت طلا شوند. لازم به ذکر است که این هزینه های اضافی توسط تاجران و طلا فروش ها تعیین خواهد شد.

معاملات و عرضه و تقاضای طلا

همانطور که پیش تر نیز ذکر شد، هرچه تقاضا بیشتر باشد قیمت صعودی است و هرچه تقاضا برای طلا کمتر باشد قیمت طلا نزولی می‌شود.

 نتیجه گیری

در این مقاله به تمامی موارد مهمی که بر اختلاف قیمت بین طلا جهانی و طلای ایران تاثیر داشت، پرداخته شد. سکه طلا شکلی از طلا است که دارای سود بیشتر نسبت به دیگر اشکال طلا می‌باشد، همچنین خرید سکه طلا هیچ گونه اجرتی ندارد. شما می‌توانید از سایت سکه هیراد انواع سکه های طلا بانکی را خریداری بفرمایید.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید